2 ) ثروت

حال توجه خود را معطوف ثروت می نماییم . ثروت مجموع مطلوبیتی است که فرد احساس می کند ( تعریف ما از ثروت ) اگر هدفی برای اقتصاد قابل تعریف باشد با اندکی بی احتیاطی باید گفت مورد توافق ترین هدف همین افزایش ثروت است . ولی ما دقیقا نمی دانیم مقدار ثروت چقدر است چرا که نمی دانیم مطلوبیت به چه مقدار می باشد . البته در مورد خود به درستی از این امر اطلاع داریم ولی به عنوان ناظر از ثروت اعضای جامعه بی خبریم . وقتی اندازه ی مطلوبیت را نمی دانیم چگونه می توانیم به افزایش ثروت بپردازیم ؟ این جوابی است که می توان با فرمول مشهور هزینه نهایی و مطلوبیت نهایی به دست آورد :

A1 / P1 = A2 / P2 = = An / Pn

در فرمول بالا Ai نماینده کالای I ام می باشد و به همین ترنیب P بیاندگر قیمت کالاست . توجه به این امر مفید است که ما در این شیوه بهینه سازی به نوعی تحلیل هزینه فایده می کنیم . ما چگونه به انتخاب کالا یی خاص و به منظور تملک آن ، مبادرت می نماییم ؟ طبیعی ست که ما کالایی را برای تصرف بر میگزینیم که در رابطه فوق نسبت بزرگتری را به خود اختصاص دهد یعنی مطلوبیت بیشتری نصیب ما بنماید . جنس ( بعد ) رابطه بالا مطلوبیت است . با انتخاب بهترین گزینه ( تعریف بهترین از نظرتان گذشت ) ما مطلوبیت خود را بی آنکه از مقدار کل آن چیزی بدانیم حداکثر می کنیم . تذکر این نکته لازم است که هر شخص می داند مطلوبیت کل یا ثروتش چقدر است . ولی این فرمول به ما کمک می کند با دانستن نسبت مبادله کالا ها برای هر شخص بتوانیم مطلوبیت وی را به عنوان ناظر بیرونی حداکثر کنیم . در حالت نهایی فرمول فوق به عنوان حالتی تعادلی و ایستا برقرار می باشد . اینکه مکانیزم بیشینه ساز در جریان باشد نیاز مند این است که منحنی ای که در صفحه مختصاتی با محور عمودی » مطلوبیت نهایی بخش بر قیمت » و محور افقی » واحد های استفاده از کالا » رسم می شود و بیانگر بیشترین مقدار مصرف در هر سطح » مطلوبیت نهایی بخش بر قیمت » می باشد ، نزولی باشد . این فرض دور از ذهن نیست . با فرض اینکه از هر کالا مقداری در اختیار داریم . مطلوبیت آخرین کالای ورودی از هر نوع به سبد خاص کالای مذکور ، با افزایش ورودی ها ، کم و کمتر می شود . این بیان قانون مطلوبیت نهایی نزولی ست . از طرفی قیمت کالا به ازای افزایش ورودی افزایش می یابد . این نیز دچار دلیلی مشابه می باشد . چرا که مطلوبیت کالا برای فروشنده نیز نزولی است و با از دست دادن بیشتر و بیشتر کالا ها ، مطلوبیت آخرین کالای خروجی بیشتر و بیشتر می شود و نرخ مبادله با افزایش مبادله در یک جهت تغییر می کند ( برای خریدار در جهت افزایش ) .

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s