برج میلاد عملکرد ضد تورمی دارد !

در این مدت اخیر صحبت از طرح به اصطلاح » نجات » یا همون بیل آون همه ی حواس ها رو به خودش جلب کرده . نوشتن در مورد این ماجرا واقعا کاری آزار دهنده ست . بیشتر به این علت که تحلیل ها همه ژورنالیستی هستن و همه چیز در مورد این طرح به جزییات مربوطه که اغلب نویسندگان و خوانندگان از اون ها مطلع نیستند ( روی صحبتم فقط با مدیای فارسی زبان نیست ) . به هر حال تصمیم دارم مدتی جهت رو عوض کنم در وبلاگم .

همونطور که می دونید برج میلاد به سرانجام راه خودش رسید . امروز به این فکر می کردم که تاثیرات پروژه هایی نظیر برج میلاد چی می تونه باشه در سطح کلان . این برج به احتمال قوی کارکرد توریستی خواهد داشت به شکل عمده . البته سالن کنفرانس و سینما و این ها هم هست که همه رو در در همون زمره می نشونم چرا که در کلیت تحلیل مورد نظرم تفاوتی نداره . احتمالا این برج سال ها می تونه با فروش بلیط درآمد زایی بکنه ( یا امید واریم اینگونه باشه ) . از دید من وقتی سعی کردم اقتصادی به ماجرا نگاه بکنم یک چیز به ذهنم رسید . اون هم اینکه این که از امروز شهروند تهرانی یک حق انتخاب جدید برای هزینه کردن پول خودش داره . اون هم اینه که بره برج میلاد و تهران رو ببینه . اگر از کل توریست خارجی فاکتور بگیریم این موضوع به خودی خودش باعث کاهش تورم می شه . چرا که یک بازار جدید با پتانسیل جدید ای جاد شده . در این بازار کالایی فروخته می شه به اسم تماشای تهران از فاصله ی فلان متر بالای سطح زمین . ورود این کالا به بازار باعث افزایش حجم بازار می شه . افزایش عرضه به نوعی . افزایش عرضه ای که سالیان متمادی ادامه داره و بنابر این پایداره . من البته منظور دارم از این شکل تحلیل وگر نه طبیعتا مزایای دیگه ای هم داره . اقتصادی ، سیاسی و … . به هر حال در اقتصاد صحبت از چیزیه که با پول مبادله می شه . جایی که پول نیست اگر چه مهم باشه ولی اقتصاد چشماش بسته هستن و امکان رد یابی نداره . بله برج با ارایه ی کالایی ( دقیقا کالا و نه خدمات ) جدید امکان جدیدی برای عبور پول در مجرای اقتصادی شهر فراهم می آره . همین جریان پول در مسیری جدید باعث پویایی بیشتر بازار های مرتبط می شه .

البته خیلی واضحه که یک برج میلاد تاثیر چشم گیری نداره در کاهش تورم ولی توجه کردید که این روز ها به لحاظ رسانه ای تبلیغ خوبی روی برج شده . همین باعث شده ما و بسیاری این برج رو به عنوان کالایی جدید ببینن . من فکر می کنم حجم نسبتا زیادی از این کالا ها مونده و در حال خاک خوردنه . کالاهایی مثل گالری های نقاشی ، فیلم های سینمایی ، استادیوم های ورزشی ( مثلا سالون پاتیناژ آزادی که سال هاست بسته شده و امکانش هست که در حداقل های قابل مجاز راه اندازی بشه و ورزش جدیدی با بازاری جدید ایجاد بکنه ) ، کنسرت های موسیقی فاخر ( نه لزوما ) ، موزه ها ، رصد خونه ها ، تالار های مد و بسیاری از این دست . بعضی از این ها نیازمند قوانین هستن برای شروع به کار . بعضی نیاز به تبلیغ شدن دارن . نیاز به جذب مخاطب دارن . متاسفانه برای این ها اونچه تا به امروز مورد توجه قرار گرفته به عنوان رسالت شاید بیشتر اکسترنالیتی مثبت بوده . اینکه مثلا برای شناسوندن تاریخ موزه درست کنیم . این البته قابل تقدیره ولی این ها مسیری هستن در عین حال برای کاهش تورم . دقیقا برای افزایش تولید ملی . این ها کالا هایی هستن در بازار هایی که در حال مرگ هستن . توجه به این بازار ها و افزایش حجم اون ها به لحاظ ریالی کمک خوبی می تونه باشه برای کاهش بار تورمی . فکر می کنم این بازار ها برای بخش خصوصی جذاب هستن ( حتی با وجود محدود یت های موجود ) . طراحی مکانیزمی برای کمک به دیده شدن این بازار ها ( نه لزوما تبلیغات تلوزیونی بلکه مثلا بردن این ها به دانشگاه ها و مد کردن این ها یا ایجاد سیستم بازار یابی مناسب برای اون ها ) از طرفی و وارد کردن بخش خصوصی به اون هایی که امکان پذیرش رو دارن طبیعتا با افزایش حجم این بازار ها می تونه باعث کاهش تورم بشه .در حال حاضر ما کالا هایی داریم که حواسمون بهشون نیست . کالا هایی که اثرات مثبت بی شماری دارن . تقاضا هم براشون وجود داره ولی متقاضی از فروشنده بی خبره . یا مثلا بازار متشکل برای اون ها نداریم و همین باعث شده بازار نتونه رشد بکنه . پس ضعف داریم در تشکیل بازار . من البته نمی دونم در اقتصاد شهری به این مسایل پرداخته می شه یا جای دیگه و اصلا می شه یا نه ولی توجه به این ها مهمه . بازار ها رو دیدن و بازار های جدید ایجاد کردن . مثلا همین فوتبال . ظرفیت رشدش ممکنه چند برابر چیزی باشه که دیده می شه ؟ نگاه کنید که چه سرمایه ای رو می تونه از جیب من و شما جمع بکنه و مسیری باشه برای عبور پول و چه بازار های جانبی ای رو ممکنه فعال بکنه . مسیری که با گسترش اون به افزایش پتانسیل جامعه برای جذب پول کمک می شه .

پی نوشت . سعی کردم این جا مشکل تورم رو وارونه ببینم . وگرنه مشکل نقدینگی و تزریق بیش از حد اون و تورم زا بودنش سر جاش باقی می مونه .

2 نظر برای “برج میلاد عملکرد ضد تورمی دارد !

  1. سلام خوبي پيمان جان؟ يه مساله اي كه توي اين نوع محصولات كمتر توجه ميشه و بازارياب ها بيشتر ازش ميدونن ايجاد تقاضاست. ايجاد تقاضا يه امريه كه ميتونه به يه بازاري رونق بده توي ايران روي ايجاد تقاضا براي اين گونه محصولات كار نشده مثلا من نيازي حس نميكنم كه سالي يك بار برم موزه يا برم كنسرت گوش بدم يا چيزاي ديگه كه البته دلايلش بر ميگرده به برخي شرايط و متغير عاي اقتصادي از جمله تورم درامدسرانه و سطح رفاه و سواد و… اما ميخوام بگم كه روي ايجاد تقاضا كار نشده مثلا اين متن زير را كه از سايت كلوب نوشته اقاي مرتضي حسيني كپي كردم را بخونيد موضوع بيشتر روشن ميشه: ولف گانگ آمادئوس موزارت موسیقی دان برجسته در قرن هفدهم زندگی می کرده و متاسفانه با آنکه قطعه های موسیقی بسیار بسیار جالبی را تهیه نموده اما هیچ گاه نتوانست از این استعداد خود بهره مالی ببرد به نحوی که نحوه زندگی وی فقیرانه بود. امروزه در قرن بیست و یک، بسیاری از آهنگسازان با تفلید کارهای موزارت می توانند پول های خوبی کسب کنند. علت این موضوع را تحلیل کنید؟ (چرا موزات نتوانست پول خوبی از آهنگهای خود درآورد اما امروزه آهنگسازان با کپی کارهای او توانسته اند پول خوبی کسب کنند؟)

  2. مرسی ناصر

    نکته خیلی جالبی رو مطرح کردی که به نظر به تغییر شکل ترجیحات برمی گرده . اتفاقا می شه به جایگاه روشنفکری هم از همین دید نگاه کرد . احتمالا در موردش می نویسم . البته اگر خودت این کار رو بکنی که من هم پیگیری می کنم .

    موفق باشی

نظر شما در مورد این نوشته چیست؟

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی یکی از نمادها کلیک کنید:

نماد WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. خروج /  تغییر حساب )

درحال اتصال به %s